Training silničního závodníka (part II.)

Pláště Excelsior

Gymnastika v místnosti.

Provozovati gymnastiku v létě i v zimě má každý, tím více jezdec-závodník. Na 20 dechových cvičení každý večer před spaním na čistém vzduchu (při otevřeném okně, ne v průvanu!) musí si každý čas již najíti. Vzduch při dechovém cvičení budiž pomalu vdechnut nosem (ústa zavřena), několik vteřin v plících zadržen a pak ústy vydechnut. Při vdechování zvedáme paže pomalu upažmo do výše a spouštíme je – již poněkud rychleji – při výdechu dolů. Člověk obyčejně dýchá, aniž by svoje dýchání sledoval. Naše plíce pojmou o mnoho více vzduchu, než jim při obyčejném dýchání dodáváme, a to docílíme tímto cvičením při hlubokém vdechování a vydechování. Jmenovitě v lese dýchejme hluboce, tak aby vzduch vyplnil i nejzazší hroty plic. Tímto dechovým cvičením soustavně a pečlivě prováděným, posílíme velmi naše plíce i srdce.

Abychom i svalům na nohou dodali náležité pružnosti a síly, cvičíme dřepy. S počátku pociťujeme únavu i někdy bolesti, ale počneme-li se dvaceti dřepy denně a každý den jich přidáme 10, po několika dnech obtíže zmizí a budeme dělati lehce 70-100 dřepů denně před spaním. Po dechovém a dřepovém cvičení nezapomeňme nikdy, pokud ovšem je to možno, na masáž těla.

Masáž.

Svaly závodníkovy, námahou ztuhlé, uvedeme nejlépe do pořádku masáží. Jelikož málokterý z našich jezdců má prostředky, by navštěvoval pravidelně maséra nebo si masáže platil, musí se každý jezdec naučiti masáži sám a po případě druh druha vždy namasírovati. Ale přesto nebude nikomu na škodu, pakli alespoň jednou za tři týdny dá se celý namasírovati u zkušeného maséra, od kterého se ovšem také při masáži mnoho naučí. Masáž působí velice blahodárně nejen na jednotlivé partie svalové, nýbrž i na celé tělo, ba i nervový systém.
Podařilo se nám získati výborný masážní prostředek lask. p. Prody-Procházky, známého býv. Výborného závodníka, který opatřil si jej ve Francii od tamnějších závodníků extra třídy, kteří jej používají. Je to olej k masírování, který tiší bolesti a chrání před ztuhnutím zimou, tedy jakýsi zahřívací olej. Tento masážní přípravek může si každý z našich jezdců připraviti doma, nebo si jej nechá podle níže uvedeného předpisu zhotoviti v lékárně nebo drogerii. Chceme tímto posloužiti všem našim jezdcům bez výjimky. Předpis zní:

Salicitate de Menthyle    15 %
Jequiame  5 %
Chloroforme 12 %
Huile Minerale 68 %

Tento masážní přípravek doporučuje se před závodem před startem a namazati jím hlavně kolena, kotníky, klouby a zápěstí u nohou.

Životospráva a výživa.

Dobrý výsledek trainingu závisí ovšem v neposlední řadě i od výživy a vhodné životosprávy. Pravidelnost a střídmost jsou základními podmínkami. Obědvejme vždy ve stejnou denní hodinu. Jísti možno všechno a tolik, kolik chutná; přirozeně, že žaludek nesmí býti přeplňován. Jezme dobře a raději méně. Kořeněná jídla nejezme.

Nejvhodnější jídla pro závodníka jsou ta, která obsahují uhlohydráty a bílkoviny. Jsou to zejména: Veškeré ovoce, zelenina, salát, vejce, mléko, cukr, med, ryby, libová masa, máslo, datle, fíky, ředkvička, ředkev, rajská jablíčka, ořechy, suchary, čokoláda, banány, brambory, černý chléb.

Kola ES-KA

Tyto potraviny ztrácejí na výživnosti vařením nebo jinou přípravou a doporučuje se je proto jísti ve stavu syrovém. Rovněž mléko, je-li zaručeně od zdravých zvířat, je lépe píti nesvařené, neboť tak je výživnější.

Téměř ve všech podobných pojednáních jako toto čteme přímo naprostý zákaz alkoholu, piva atd. Ale – kolik jezdců poslechne této rady? Sklenka piva nebo lehkého vína v mrtvé saizoně neuškodí a řídí se to obyčejně dle zvyku jezdcova. To můžeme pozorovati v denním životě nejlépe. Někomu neuškodí 8 ba i 10 sklenic piva, druhý při 3-4 sklenici začíná se smáti a má dosti. Rozhodně však nelze požívati alkoholu v plné saizoně a tu i přísná absence nikomu neuškodí.

Z nápojů jako odporučeníhodných a úplně neškodných uvádíme dobrou pitnou vodu, sodovku, ovocné lihuprosté šťávy zředěné vodou a mléko. Jezdci béřou s sebou do hliníkových lahví na závod slabou, černou, málo slazenou kávu, ještě lepší jest slabý, málo slazený studený čaj. Neméně osvěžujícím nápojem při závodě jest ovocná šťáva s vodou nebo citron, do něhož uděláme otvor a při jízdě jeho šťávu ssajeme. Rozhodně však při závodě mnoho nepijte, uchráníte se žaludečních obtíží.

Kouření při sportu zakazují bezpodmínečně všechny veličiny a lékařské kapacity. A přece je celá řada jezdců, a to výborných, kteří kouří. Zde platí to samé, co o požívání alkoholu. Kdo nekouří mnoho, pojede svůj závod stejně dobře jako ten, který kouří. Ovšem platí zda v prvé řadě pravidlo: Všeho s mírou. A i tu naprostá absence v požívání nikotinu nikomu neuškodí

O hodně nebezpečnější než všechno předcházející je však pro závodníka – žena. Ta “sladká děvčata” svedla již mnoho nadějných borců. Jezdec, který chce dělati výkony, musí nechati večerních lákavých toulek úplně stranou. Jmenovitě mladé tělo jimi nesmírně trpí ve svém vývinu a tělesné rozčilení je přímo hrobem pro mladé hochy. Je nutno choditi včas a pravidelně spat, spáti nejméně osm hodin, z toho nejméně 2 hodiny před půlnocí.

Spáti nejlépe naznak, nebo na pravé straně, pokud možno při otevřeném okně. Ráno lépe časně vstávati. Koupele, hlavně letní, a na slunci, jsou nejvýše doporučeníhodny. Bude-li jezdec tato pravidla přesně dodržovati, docílí určitě výborné formy a bude odměněn vítězstvími v závodech.

Příště: Spurt, Jízda v tempu, Jízda do kopců, Jízda po nerovném terénu a špatném dláždění, Jízda v závěsu
Zdroj: Časopis CYKLISTA, ročník XI, číslo 2., 1. března 1930

You may also like...