Zpátky na stromy, vlastně na kola!

Dojíždění do práce na kole není pro Iry dost “sexy”! Je lepší trávit dlouhé hodiny v zácpách, v pohodlí svého automobilu? Irsko se hodně “amerikanizuje” a je to škoda. Je lepší užívat populární double deckery? Pouhá 4 procenta lidí, kteří v Dublinu dojíždějí za prací, jezdí na kole. Je to směšné číslo ve srovnání se třetinou v Nizozemí.

Irští vládní činitelé se snaží s touto nelichotivou bilancí něco udělat. Během posledních 7 let investice do cyklo-infrastruktury přesáhly 30 miliónů Euro. Bylo vystavěno 220 km stezek, avšak kolo stále příliš netáhne! Londýn díky teroristickým útokům v autobusech zažívá cyklistickou renezanci. Bohužel diktátorem lidí není uvědomění, touha po pohybu, ale strach! Zlí jazykové též tvrdí, že v Irsku často prší. Opak je pravdou. Lidé, kteří dojíždějí pravidelně, tvrdí, že v době ranní špičky (7 – 9 hod.) téměř nikdy neprší!

Klíčem k úspěchu jsou zaměstnavatelé

Vláda spoléhá ve velké míře na zaměstnavatele, kteří mohou své ovečky k rannímu dojíždění zdravě motivovat. V Dublinu existují firmy, které pro své zaměstnance nakoupily “letku” bicyklů, případně nabízejí výhodné půjčky na nákup vlastních. Zbudovaly pro ně kvalitní zázemí (sprchy, šatny, stojany na kola). Ba, co více, pro nové kolegy se pořádají tzv. “seznamovací jízdy”, kdy ti zkušenější absolvují s novici cestu společně, aby se naučili číst křižovatky, vyhýbat se dírám a čelit dalším svízelům cesty do nového zaměstnání.

Dojíždění za prací na kole

Dojíždění do práce na kole s mezizastávkou ve školce.

Je to holé bláznovství či promyšlený tah?

Manažeři tvrdí, že lidé, kteří používají kolo jako dopravní prostředek, jsou v zaměstnání výkonnější a kreativnější. Ranních 20 – 25 minut je skvělým rozjezdem do dne, lidé jsou odpočatější a lépe naloženi. To stejné platí pro cestu domů, kdy během cesty vyprchá většinové napětí, stres a špatné nálady z uplynulého pracovního dne. Určitě mi dáte za pravdu, že cyklistika je skvělým filtrem nálad:-). Navíc zaměstnavatelé ušetří za místa pro parkování automobilů, která by museli vytvořit a hlavně platit. Dalším zářným příkladem je místní veřejnoprávní TV stanice – RTÉ (obdoba naší ČT), která vyplácí 70 centů/km, když zaměstnanec užije kolo jako prostředek dopravy na obchodní schůzku.

Bohatší společenský, komunitní život

O lidech, jezdících do práce na kolech se traduje, že jsou prospěšní pro komunitu (oblast, ve které bydlí). Jedete na kole, potkáte souseda, bezproblémů zastavíte a můžete vesele švitořit. S autem je to horší, nedá se vždycky v mžiku zastavit, zaparkovat…

Co je k této kratochvíli potřeba?

Pro opravdovou radost z dojíždění jsou zapotřebí 3 věci: vhodný bicykl, přiměřené oblečení a odhodlání. Negativním faktem zůstavá, že dojíždění do práce na kole je ve srovnání kupříkladu s metrem 19 x nebezpečnější. Proto je třeba udělat maximum, abychom rizika a úskalí minimalizovali. Vyplatí se myslet za všechny účastníky provozu!

  1. Kolo: volba záleží na jedinci a jeho úvaze, rozpočtu (zda silniční, horské, trekingové, cestovní aj.), ale mělo by být vždy vybaveno 2 funkčními brzdami, užitečné jsou blatníky. Světla, blikačky, odrazky jsou podmínkou! Vhodné je kolo polepit reflexními samolepkami. Hodí se nosič, košík (na notebook či nákup), zvonek.
  2. Oblečení: nebudu si hrát na pedanta, ale myslím, že každému po čase dojde, že v cyklistických kalhotech, kraťasech s kvalitní vložkou se dojíždí lépe než v džínách. Do deště se hodí nepromokavá větrovka (nejlépe křiklavých barev). Reflexní vesta, reflexní pásy, proužky na nohavice a přilba by měly být alfou & omegou cyklistova šatníku!

“Každodenní cyklistika není záležitostí podivínů, studentů bez peněz, ale lidí, kteří uvažují.”

Autor článku: Adam Schneeberger – Mountainbike.cz (t. č. zahnívající v Dublinu)

Zdroj: Irish Independent

You may also like...