29-ti palcové ticho po pěšině

Když v roce 2002 Gary Fisher přišel s revolučním nápadem používat namísto zaběhlých 26-ti palcových kol kola o 3 palce větší, byl jsem toho názoru, že za 2-3 roky “devětadvacítky” zcela opanují MTB scénu. Dokonce i konzervativní UCI myšlence požehnala! Proč tedy všichni 29-tky nepoužíváme?

Gary Fischer si za svou myšlenkou pevně stojí a společně s výrobcem Keithem Bontrangerem (Bontrager nabízí nejširší nabídku 29-ti palcových kol, ráfků, pneu na trhu) se rozhodli boj nevzdávat. Rozhodli se sponzorovat MTB závodníka Camerona Chamberse z Kansasu, který na svém fullu GF Sugar 292 zvítězil ve 24hodinovém sólo závodě, který se jel v rámci amerického seriálu NORBA.

Gary Fisher Sugar 292

Gary Fisher Sugar 292 – užívá 29″ kola

Foto: www.fisherbikes.com

Jako důkaz lepších vlastností 29″ kol byla zpracována studie: Efekty velikosti kola na výkon ve stoupání a při cross-country cyklistice, od autorů J.T. Herra a Holdena, MacRae, z katedry Sportovní Medicíny Pepperdine Univerzity, Malibu, Kalifornie.

Hlavním úkolem studie bylo prokázat úsporu času na vytyčené vzdálenosti při použití 29″. Průměrný čas “vzorku” šesti cyklistů prokázal o 4% rychlejší (17 s) čas ve stoupání a o 3% (26 s) rychlejší čas na XC trati při použití 29-tek. Vezmeme-li v úvahu, že průměrný XC závod trvá 1,5 – 2 hodiny, je časová úspora markantní.

Celé znění studie…

Výhody 29″ oproti 26″ kolům:

  • lepší prostupnost terénem, překonávání nerovností
  • v bahně, písku se tolik neboří
  • lepší trakce
  • větší rozměry přispívají k větší stabilitě a rychlosti
  • na jedno šlápnutí dojedete dále
  • stejný průměr ráfku (kružnice) jako u silničního kola umožňuje udělat z bika silniční hybrid (ideální pro dojíždění za prací)

Nevýhody 29-tek oproti 26 palcovým kolům:

  • 26-ti palcová kola jsou hluboce zakořeněna v myslích bikerů
  • vyšší hmotnost (nejen ráfků + pneu, ale zákonitě i vidlice + rámu kvůli zadní stavbě)
  • menší sortiment nabízených plášťů a ostatních dílů (vidlice)

Proč jsou tedy 29-ti palcová kola i přes neodiskutovatelné výhody málo rošířená?

Kromě Gary Fischera, Jéni Kopky (v loňských sezónách při extrémních anabázích) a pár redaktorů z VELA neznám nikoho, kdo by 29-tky vozil. Mýlím-li se, jste-li jejich zastánci, těším se v komentářích pod článkem na vaše názory, zkušenosti! Zkrátka 26-ti palcová kola jsou zaběhlá, hluboce zakořeněná v našich duších a nikomu se je příliš nechce měnit. Také proč, když to funguje.

Menší nabídka plášťů

Kromě zmiňovaných 29″ pneu Bontrager (Jones ACX, Jones XR) jsem nalezl ještě 5 modelů od WTB (ExiWolf, Interwolf, Moto Raptor, Mutano Raptor, Nano Raptor) a shodně jeden dezén od: Continental (Vapor), IRC (Mythos), Kenda (Klaw XT), Panaracer (Fire Cross), Schwalbe (Little Albert), Maxxis (Ignitor). Giganti typu Hutchinson, Michelin pláště nenabízí vůbec.

Je patrné, že nabídka je dosti okleštěná. Abych se přiznal, mě nikdy nenapadlo, že bych 29-tky vůbec vyzkoušel. S 26″ jsem spokojen a prostupnost terénem řeším technikou jízdy:-). Všeobecně se traduje, že hmotnost ušetřená na kolech je prý 3 x efektivnější úsporou, než na ostatních komponentech. Osobně nemám jediný důvod jít do 29″.

Autor článku: Adam Schneeberger – Mountainbike.cz

You may also like...