No Saint Luzifer XTR – gramařův sen
Zní to neuvěřitelně, ale není problém pořídit si bajka s hmotností pod 8 kg, a to s využitím běžných dílů. Tam, kde dříve úřadovaly komponenty garážových firem, odvrtávači a ladiči, nastupuje Shimano XTR a Ritchey s karbonovými doplňky.
Výběr komponentů
Základem je rám, No Saint Luzifer Scandium patří mezi nejlehčí – 1320 gramů je v případě 20" velikosti u slitiny hliníku výborná hodnota. Pohon, brzdy a řazení obstarává Shimano XTR 960. Kola jsou ručně zapletena – náboje DT Swiss 240, dráty DT Swiss Aerolite a keramické ráfky Mavic XC 717 jsou možná překvapivou volbou – ovšem váhově vycházejí podobně jako např. Crossmax SL při vyšší boční tuhosti. Obutí tvoří pláště Schwalbe Racing Ralph a duše Conti Light. Doplňky dodal Ritchey, vše WCS, sedlovka, řidítka a vidlice Carbon.
Pevná karbonová vidlice je žhavou novinkou, umožňuje použití v-brzd i kotoučovek a s neskráceným krkem jsme navážili 506 gramů! Oficiální prameny o ní zatím mlčí, v běžném prodeji se pravděpodobně objeví pro sezónu 2007.
Sedlo samozřejmě SLR od Selle Italia.
No Saint Luzifer před testem
No Saint Luzifer XTR Light
- rám Luzifer Scandium 20"
- vidlice Ritchey WCS Carbon
- STI brzdové + řadící páky Shimano XTR v-brake
- brzdy Shimano XTR v-brake
- kliky Shimano XTR
- přehazovačka Shimano XTR
- kazeta Shimano XTR 11-32
- náboje DT Swiss 240s v-brake
- výplet DT Swiss Aerolite
- ráfky Mavic XC 717 Ceramic
- pláště Schwalbe Racing Ralph
- duše Conti Lite
- řidítka Ritchey WCS Carbon
- představec Ritchey WCS
- sedlovka Ritchey WCS Carbon
- sedlo Selle Italia SLR 135 g
- pedály Shimano XTR
Celková hmotnost 7,8 kg!
Novinka od Toma – WCS Carbon MTB
Představec WCS
XTR + karbonová řidítka
DT Swiss 240s MTB v-brake
Mavic XC 717 Ceramic + Racing Ralph Evolution
Pozdrav z pekla…
Sedlo s pečetí
Jízdní vlastnosti
První kontakt s kolem je trochu šokem, ruce letí nečekaně nahoru – i když člověk čeká lehké kolo, tohle je skutečně moc… Po seřízení posedu vyrážím na oblíbený silniční okruh. Na geometrii kola si zvykat nemusím, sám mám rám Angel 2 a "skandiák" je hodně podobný – spíš delší stavba je ideální pro závodní nasazení, kolo je klidné i ve vyšších rychlostech.
Pohoda…
Pevná vidlice a tuhý rám i řidítka umožnují akceleraci podobnou silničkám, zrychlování a jízda do kopce je na tomto stroji radost. Boční pevnost výpletu s klasickým počtem 32 drátů je špičková (žádné škrtání brzd o ráfky jako na mém bajku s vidlicí SID a koly x-max XL). Daní za tyto vlastnosti je minimální pohlcování rázů vepředu, co nepoberou plášte a pěnové gripy WCS True Grip, jde přímo do kostí.
Vzadu pracující prohnutá stavba, karbonová sedlovka a titanové ližiny spolu s karbonovým sedlem se ukázaly jako relativně pohodlná kombinace.
Dolů opatrně
No Saint Luzifer
Terén
Kolo není tolerantní k chybám jezdce, člověk si ani neuvědomuje, kolik "odmaká" odpružená vidlice. V lehčím terénu není problém, v těžším je potřeba volit nejlepší stopu (určitě nejezdit mým oblíbeným stylem "zavři oči, pusť to dolu, nějak to dopadne" 🙂
Ve výjezdech je kolo excelentní, i díky špičkovým plášťům zvládne snad všechno. Technické sjezdy také super, nehrozí "zapíchnutí" kola při propružení vidlice. Při rychlých sjezdech po rozbitém povrchu se ukáží limity pevné vidlice, technicky založení jezdci určitě zvládnou hodně, ale pohodlné to rozhodně moc není (a být nemůže).
Do kopce to jede skoro samo 🙂
Kam s ním
Neumím si představit lepší kolo pro akce typu Author 50 Českým rájem, Jizerská 50, Ralsko maraton a podobné závody vedoucí víceméně po pevném povrchu. Při testu jsem snad ani jednou nemusel řadit nejmenší převodník, na asfaltu většinou všude stačil největší. Kolo zkrátka jede dopředu tak, jak to známe jen u silničních strojů.
U kratších závodů typu "malého" Malevilu také nebude problém, je ovšem potřeba technická vyzrálost pilota, jinak mohou nastat problémy v náročnějším terénu.
Na Drásala nebo Sudety by tohoto bajka vezl podle mě jenom masochista nebo člověk s gumovýma rukama.
Dvoudenní ježdění na nejlehším MTB, co znám, bylo příjemným zážitkem. Perfektně zpracovaný rám doplněný špičkovými komponenty a díky karbonové vidlici naprosto unikántí jízdní vlastnosti jsou pro tento stroj zásadní. XTR dualy jsou záležitostí vkusu, fungují špičkově a bez problémů, přesto bych na svém kole raději viděl páčky – Rapid Fire nebo ještě lépe X.0 Trigger Shift. Keramika na ráfcích je výborná volba, při použití speciálních špalků jsou brzdné vlastnosti stejné jako u normálních ráfků při daleko vyšší životnosti.