Těžká volba – XTR Rapid Fire nebo X.0 Trigger?
Horkým tématem posledních týdnů je u mnoha bajkerů volba nových komponentů pro další sezónu. Příchod nového Shimana 2007 je ve znamení částečného návratu k osvědčenému páčkovému řazení Rapid Fire jako alternativy k rozporuplně přijatým dualům.
Řazení Shimano 2007
Největším trhákem je samozřejmě kompletně inovovaná sada XTR, která se po 4 letech výroby dočkala nové generace. Kromě přepracovaných dualů se na scénu vrací páčkové řazení Rapid Fire, které ve verzi Plus (SL-M970) přináší několik zásadních novinek:
- Instant release – rychlejší řazení, k přeřazení na menší pastorek dochází ihned při stisku horní (černé) páčky, nikoliv až po jejím uvolnění, jako tomu bylo doposud
- Multi-release – jedním pohybem páčky lze přeřadit až o 3 stupně nahoru (na lehčí pastorek) a o 2 dolů
- 2-way release – řazení dolů (na menší pastorek) lze ovládat buď klasicky ukazováčkem, nebo z druhé strany palcem ve stylu Sramu
- celé řazení lze horizontálně posouvat vůči objímce o cca 1 centimetr a tím doladit optimální polohu všech komponentů na řidítkách
Přestože Rapid Fire páčky fungují i s inverzními přehazovačkami určenými pro Dual control řazení, optimální je spolupráce s klasickou přehazovačkou. Proto Shimano uvedl na trh verzi Top normal s klasických chodem (označení RD-M971).
Řazení SRAM 2007
U SRAMU k žádné revoluci v nejvyšších patrech nabídky nedošlo, výroba komponentů X.0 pokračuje v nezměněné podobě. Jedno z nejlehčích řazení na trhu, otočné gripy X.0 Twist Shifter ponecháme teď stranou a zaměříme se na páčky X.0 Trigger Shift.
Ty kromě atraktivního designu nabízejí tyto vlastnosti:
- Zero Loss Travel – systém ESP – převodový poměr mezi řadící páčkou a pohybem přehazovačky je 1:1 narozdíl od 2:1 u Shimana, z tohoto důvodu nejsou oba systémy kompatibilní (přesmykače se to netýká, tam je u obou firem poměr 1:1)
- nastavitelný úhel spodní (kovové) páky v rozsahu ± 30 stupňů
Hightech výrobkem je i přehazovačka X.0 Blackbox s ramínkem vyrobeným z karbonu, proslavená jak několika cenami za design, tak především precizním chodem.
Srovnání obou systémů
Hmotnost
- Řazení (pár)
- XTR Rapid Fire Plus – 215 g (neoficiální údaj)
- X.0 Trigger Shifter – 252 g
- Přehazovačka
- XTR RD-M971-SGS (dlouhé ramínko) – 198 g (skutečně navážená hmotnost)
- X.0 (dlouhé ramínko) – 210 g
Chod systémů
Shimano XTR řazení jde precizně a lehce oběma směry, velkou výhodou je oboustranný chod horní páčky (palec nebo ukazováček), u X.0 se ovládá řazení nahorů i dolů palcem. Dráha spodních páček (řazení na větší pastorek) je u obou systémů přibližně stejná. SRAM poznáte i podle typického zvuku, řazení je hlučnější, ovšem zároveň neskutečně přesné a rychlé. Je ale potřeba o něco větší síla na spodní páčku, horní řadí na menší pastorek okamžitě a s minimálním krokem páky.
Cena
V aktuální nabídce e-shopů vychází cena obou systémů řazení přibližně stejně – od cca 3.700 Kč (pokud vychytáte slevové akce :), přehazovačka XTR se s cenou od 2.800 Kč pohybuje zhruba tisíc korun pod X.0.
Pár fotek XTR…
Pár fotek X.0…
Verdikt
Vše říká už název tohoto článečku, rozhodování je peklo 🙂 Funkčností, ergonomií i designově tvoří jak XTR, tak X.0 špičku v cyklistických komponentech. V hmotnosti lehce vede XTR, rozhodujcí slovo ale pravděpodobně bude mít skladba ostatních součástek na kole a osobní sympatie. Ke SRAMU se perfektně hodí všechny brzdy ze stáje Avid, z XTR jde zase poskládat komplet.
Na top modelech kol předních výrobců se v loňském roce čím dál více objevovaly komponenty X.0, takže bude zajímavé sledovat, co se stane po příchodu nového XTR.