Training silničního závodníka (part II.)
Gymnastika v místnosti.
Provozovati gymnastiku v létě i v zimě má každý, tím více jezdec-závodník. Na 20 dechových cvičení každý večer před spaním na čistém vzduchu (při otevřeném okně, ne v průvanu!) musí si každý čas již najíti. Vzduch při dechovém cvičení budiž pomalu vdechnut nosem (ústa zavřena), několik vteřin v plících zadržen a pak ústy vydechnut. Při vdechování zvedáme paže pomalu upažmo do výše a spouštíme je – již poněkud rychleji – při výdechu dolů. Člověk obyčejně dýchá, aniž by svoje dýchání sledoval. Naše plíce pojmou o mnoho více vzduchu, než jim při obyčejném dýchání dodáváme, a to docílíme tímto cvičením při hlubokém vdechování a vydechování. Jmenovitě v lese dýchejme hluboce, tak aby vzduch vyplnil i nejzazší hroty plic. Tímto dechovým cvičením soustavně a pečlivě prováděným, posílíme velmi naše plíce i srdce.
Abychom i svalům na nohou dodali náležité pružnosti a síly, cvičíme dřepy. S počátku pociťujeme únavu i někdy bolesti, ale počneme-li se dvaceti dřepy denně a každý den jich přidáme 10, po několika dnech obtíže zmizí a budeme dělati lehce 70-100 dřepů denně před spaním. Po dechovém a dřepovém cvičení nezapomeňme nikdy, pokud ovšem je to možno, na masáž těla.
Masáž.
Svaly závodníkovy, námahou ztuhlé, uvedeme nejlépe do pořádku masáží. Jelikož málokterý z našich jezdců má prostředky, by navštěvoval pravidelně maséra nebo si masáže platil, musí se každý jezdec naučiti masáži sám a po případě druh druha vždy namasírovati. Ale přesto nebude nikomu na škodu, pakli alespoň jednou za tři týdny dá se celý namasírovati u zkušeného maséra, od kterého se ovšem také při masáži mnoho naučí. Masáž působí velice blahodárně nejen na jednotlivé partie svalové, nýbrž i na celé tělo, ba i nervový systém.
Podařilo se nám získati výborný masážní prostředek lask. p. Prody-Procházky, známého býv. Výborného závodníka, který opatřil si jej ve Francii od tamnějších závodníků extra třídy, kteří jej používají. Je to olej k masírování, který tiší bolesti a chrání před ztuhnutím zimou, tedy jakýsi zahřívací olej. Tento masážní přípravek může si každý z našich jezdců připraviti doma, nebo si jej nechá podle níže uvedeného předpisu zhotoviti v lékárně nebo drogerii. Chceme tímto posloužiti všem našim jezdcům bez výjimky. Předpis zní:
Salicitate de Menthyle | 15 % |
Jequiame | 5 % |
Chloroforme | 12 % |
Huile Minerale | 68 % |
Tento masážní přípravek doporučuje se před závodem před startem a namazati jím hlavně kolena, kotníky, klouby a zápěstí u nohou.
Životospráva a výživa.
Dobrý výsledek trainingu závisí ovšem v neposlední řadě i od výživy a vhodné životosprávy. Pravidelnost a střídmost jsou základními podmínkami. Obědvejme vždy ve stejnou denní hodinu. Jísti možno všechno a tolik, kolik chutná; přirozeně, že žaludek nesmí býti přeplňován. Jezme dobře a raději méně. Kořeněná jídla nejezme.
Nejvhodnější jídla pro závodníka jsou ta, která obsahují uhlohydráty a bílkoviny. Jsou to zejména: Veškeré ovoce, zelenina, salát, vejce, mléko, cukr, med, ryby, libová masa, máslo, datle, fíky, ředkvička, ředkev, rajská jablíčka, ořechy, suchary, čokoláda, banány, brambory, černý chléb.
Tyto potraviny ztrácejí na výživnosti vařením nebo jinou přípravou a doporučuje se je proto jísti ve stavu syrovém. Rovněž mléko, je-li zaručeně od zdravých zvířat, je lépe píti nesvařené, neboť tak je výživnější.
Téměř ve všech podobných pojednáních jako toto čteme přímo naprostý zákaz alkoholu, piva atd. Ale – kolik jezdců poslechne této rady? Sklenka piva nebo lehkého vína v mrtvé saizoně neuškodí a řídí se to obyčejně dle zvyku jezdcova. To můžeme pozorovati v denním životě nejlépe. Někomu neuškodí 8 ba i 10 sklenic piva, druhý při 3-4 sklenici začíná se smáti a má dosti. Rozhodně však nelze požívati alkoholu v plné saizoně a tu i přísná absence nikomu neuškodí.
Z nápojů jako odporučeníhodných a úplně neškodných uvádíme dobrou pitnou vodu, sodovku, ovocné lihuprosté šťávy zředěné vodou a mléko. Jezdci béřou s sebou do hliníkových lahví na závod slabou, černou, málo slazenou kávu, ještě lepší jest slabý, málo slazený studený čaj. Neméně osvěžujícím nápojem při závodě jest ovocná šťáva s vodou nebo citron, do něhož uděláme otvor a při jízdě jeho šťávu ssajeme. Rozhodně však při závodě mnoho nepijte, uchráníte se žaludečních obtíží.
Kouření při sportu zakazují bezpodmínečně všechny veličiny a lékařské kapacity. A přece je celá řada jezdců, a to výborných, kteří kouří. Zde platí to samé, co o požívání alkoholu. Kdo nekouří mnoho, pojede svůj závod stejně dobře jako ten, který kouří. Ovšem platí zda v prvé řadě pravidlo: Všeho s mírou. A i tu naprostá absence v požívání nikotinu nikomu neuškodí
O hodně nebezpečnější než všechno předcházející je však pro závodníka – žena. Ta “sladká děvčata” svedla již mnoho nadějných borců. Jezdec, který chce dělati výkony, musí nechati večerních lákavých toulek úplně stranou. Jmenovitě mladé tělo jimi nesmírně trpí ve svém vývinu a tělesné rozčilení je přímo hrobem pro mladé hochy. Je nutno choditi včas a pravidelně spat, spáti nejméně osm hodin, z toho nejméně 2 hodiny před půlnocí.
Spáti nejlépe naznak, nebo na pravé straně, pokud možno při otevřeném okně. Ráno lépe časně vstávati. Koupele, hlavně letní, a na slunci, jsou nejvýše doporučeníhodny. Bude-li jezdec tato pravidla přesně dodržovati, docílí určitě výborné formy a bude odměněn vítězstvími v závodech.
Příště: Spurt, Jízda v tempu, Jízda do kopců, Jízda po nerovném terénu a špatném dláždění, Jízda v závěsu
Zdroj: Časopis CYKLISTA, ročník XI, číslo 2., 1. března 1930